Wereldwijde Power Rankings in Esports: Het classificatiesysteem uitgelegd

In de competitieve wereld van esports zijn fans en analisten op zoek naar een betrouwbare manier om de kracht van teams te meten en te vergelijken. Riot Games, de ontwikkelaar achter League of Legends, heeft een wereldwijd power rankingsysteem geïntroduceerd om objectieve, datagestuurde inzichten in teamprestaties te bieden. Door gebruik te maken van een algoritme gebaseerd op het Elo-classificatiesysteem, vergelijkbaar met de systemen die worden gebruikt in schaak- en voetbalranglijsten, elimineert dit systeem subjectieve vooroordelen. Het geeft een duidelijk beeld van de huidige machtsdynamiek tussen regionale en internationale teams. Dit artikel legt uit hoe het Elo-systeem in esports werkt, wat de voordelen ervan zijn en hoe de formules erachter in elkaar zitten.

What is Global Power Rankings? | League of Legends

De geschiedenis van Elo-ratingsystemen

Het Elo-ratingsysteem werd oorspronkelijk ontwikkeld door Arpad Elo voor schaken, waar het de sterke punten van spelers wilde kwantificeren op basis van hun prestaties tegen tegenstanders van verschillende vaardigheidsniveaus. Het systeem werd later overgenomen door verschillende sporten, waaronder voetbal (voor internationale klassementen) en esports, omdat het een wiskundig verantwoorde manier was om de prestaties van teams en spelers bij te houden. Het aanpassingsvermogen maakte het bijzonder geschikt voor games als League of Legends, waar teams vaak binnen hun eigen regio strijden maar ook internationale tegenstanders tegenkomen.


Wat is een Power Score?

De Power Score is de hoeksteen van Riot's Global Power Rankings voor League of Legends. Deze score combineert twee belangrijke componenten: team Elo en league Elo. Het doel is om elk team een score te geven die niet alleen hun individuele vaardigheid weergeeft, maar ook de algehele kracht van de regio die ze vertegenwoordigen. Dit gemengde Elo-systeem helpt het gebrek aan evenwicht in het aantal gespeelde internationale wedstrijden aan te pakken, waar bepaalde regio's historisch domineren.

De formule voor de Power Score is:

Power Score=(x×ELOTeam)+(y×ELOLeague)text{Power Score} = (x \times ELO_{Team}) + (y \times ELO_{League})Power Score=(x×ELOTeam)+(y×ELOLeague)

In deze formule

  • x en y staan voor de weging van respectievelijk team Elo en divisie Elo.
  • Na uitgebreid testen kwam Riot Games erachter dat een 80/20 verdeling (80% voor team Elo en 20% voor league Elo) de meest nauwkeurige resultaten opleverde, met een nauwkeurigheid van 65% bij het voorspellen van wedstrijden.

De rol van Elo in wereldwijde powerranglijsten

Elo voor individuele teams

De Elo-score van elk team wordt berekend met behulp van een aangepaste versie van de klassieke Elo-formule. Dit systeem beloont teams als ze winnen van sterkere tegenstanders en straft ze als ze verliezen van zwakkere tegenstanders.

Elo voor regionale competities

Elo voor competities daarentegen geeft de algemene sterkte van een regio weer, rekening houdend met internationale prestaties op evenementen zoals MSI en Worlds. Een overwinning van een team uit een historisch zwakkere regio tegen een topklasse tegenstander verhoogt de Elo van de regio aanzienlijk, wat weer ten goede komt aan alle teams uit die regio in de power rankings.

League of Legends | Global Power Rankings


Opsplitsing van de formule: De wiskunde begrijpen

Uitleg van de formule voor de Power Score:

Pafter=Pbefore+I(W-We)P_{after} = P_{before} + I (W - W_e)Pafter=Pbefore+I(W-We)

Hier is wat elke component betekent:

  • P_before: De Elo-rating van het team voor de wedstrijd.
  • I: Belangrijkheidsfactor, ook bekend als de K-factor, die schaalt op basis van de inzet van de wedstrijd.
  • W: Het resultaat van de wedstrijd (1 voor winst, 0 voor verlies).
  • We: Verwacht resultaat, berekend met de formule:

We=1÷(10-dr/600+1)W_e = 1 \div (10^{-dr/600} + 1)We=1÷(10-dr/600+1)

De dr staat voor het verschil in rating tussen de twee teams. Hoe groter het verschil in rating, hoe groter de kans dat het sterkere team wint.


Elo-aanpassingen gebaseerd op wedstrijdresultaten

Elo-aanpassingen worden gedreven door het verschil tussen W (het werkelijke resultaat) en We (het verwachte resultaat). Als een team beter presteert dan verwacht (d.w.z. ze verslaan een hoger gerangschikt team), krijgen ze meer Elo-punten. Omgekeerd, als ze verliezen van een zwakker team, daalt hun Elo aanzienlijker.

De invloed van wedstrijd belangrijkheid (K-factoren)

Niet alle wedstrijden zijn even belangrijk. Riot Games kent verschillende K-factoren toe aan wedstrijden op basis van hun inzet. Wedstrijden in de play-offs of internationale evenementen zoals Worlds hebben bijvoorbeeld een hogere K-factor dan wedstrijden in het reguliere seizoen. Deze K-factoren zorgen ervoor dat belangrijke wedstrijden een grotere impact hebben op de totale Elo-score van het team. De gestandaardiseerde K-factorwaarden zijn:

  • Regionale wedstrijden:
    • Play-Ins: 8
    • Hoofdfase: 16
    • Play-offs: 20
  • Internationale spelen:
    • Play-Ins: 12
    • Hoofdfase: 20
    • Play-offs: 36

Competitie Elo: Kracht tussen regio's

League Elo is cruciaal voor het vastleggen van de kracht van verschillende regio's, zoals Noord-Amerika (NA), Europa (EU), Korea (KR) en China (LPL). Internationale resultaten, vooral bij evenementen zoals het League of Legends World Championship, hebben een grote invloed op de algemene rating van een league.

Als een team uit een minder dominante regio een topteam uit een sterkere regio verslaat, krijgt de Elo voor de hele league een boost. Deze methode zorgt ervoor dat regionale kracht wordt meegenomen in de ranglijsten, wat een extra laag nuance toevoegt aan de globale power rankings.


Evaluatievensters voor Elo-updates

Om een balans te vinden tussen de huidige vorm en historisch succes, worden Elo-ratings geëvalueerd over een periode van 2 jaar. Dit helpt om rekening te houden met roosterwijzigingen, regionale verschuivingen en nieuwe strategieën, terwijl consistentie in de loop van de tijd toch wordt beloond.


FAQs

  • Wat is het Elo-systeem in esports?

    • Het Elo-systeem is een classificatiemethode die wordt gebruikt om het relatieve vaardigheidsniveau van teams te berekenen op basis van wedstrijdresultaten.

  • Waarin verschilt het Elo-systeem van Riot van het traditionele Elo?

    • Het Elo-systeem van Riot omvat zowel team- als divisie Elo om de regionale sterkte vast te leggen en aan te passen aan de unieke structuur van League of Legends esports.

  • Wat zijn K-factoren in Elo-ratings?

    • K-factoren schalen het belang van wedstrijden, zodat wedstrijden waarin veel op het spel staat een grotere invloed hebben op de ranglijsten.

  • Hoe werkt de Power Score-formule?

    • De Power Score-formule combineert de Elo van een team met de Elo van hun divisie, waardoor een eindscore ontstaat die LoL-teams wereldwijd rangschikt.

  • Waarom gebruikt Riot een tweejarig evaluatievenster?

    • Een tweejarig venster houdt recente prestaties in evenwicht met historische gegevens, waardoor je ondanks roosterwijzigingen een nauwkeurigere ranglijst kunt maken.

  • Hoe nauwkeurig is het Elo-gebaseerde power ranking systeem?

    • Het systeem van Riot bereikt een nauwkeurigheid van 65


De BoostRoyal power rankings

In BoostRoyal's power ranking systeem voor boosters, berekenen we een prestatie score gebaseerd op de verwachte winrate voor een booster bij een gegeven Elo. Het bereiken van een score van 50 weerspiegelt het voldoen aan deze verwachte winrate, terwijl 100 oorspronkelijk was ingesteld als de veronderstelde maximale score die een mens zou kunnen bereiken tijdens het boosten in League of Legends.

BoostRoyal | Power Rankings

Onze topboosters zijn er inmiddels echter in geslaagd om deze limiet te overschrijden, en sommigen hebben scores van 100 behaald in kortere tijdsbestekken. Scores van 90 zijn nu zelfs gebruikelijk in een heel seizoen, wat een buitengewone consistentie en vaardigheid laat zien. Het is belangrijk om op te merken dat zelfs een score van 40 een uitzonderlijk snelle klim aangeeft, ver voorbij wat een gemiddelde speler zou kunnen bereiken. De meeste gemiddelde spelers, als ze in hun eigen Elo spelen, scoren meestal tussen 0 en 20, omdat de verwachte winstpercentages zich aanpassen aan de verschillende rangen. Terwijl de winrate van een gemiddelde speler rond de 50% schommelt, werken de boosters van BoostRoyal met een veel hogere efficiëntie, wat hun ongeëvenaarde vermogen aantoont om de gerangschikte ladder te domineren.