De nieuwe patch van Valorant decoderen: Veranderingen en gevolgen

Voordat je aan Valorant begint, moet je altijd eerst wat lezen. Als je bijvoorbeeld niet weet wat de minimale systeemvereisten zijn om het spel te spelen en er niet aan voldoet, kun je de plank misslaan en helemaal niet van de ervaring genieten.

Omdat Riot Games blijft proberen om alles zowel evenwichtig als fris te houden, zul je ook van tijd tot tijd patches krijgen en begrijpen hoe ze het spelaanbod en de dynamiek veranderen is onmisbaar, tenzij je niet van winnen houdt.

Overzicht vorige patches

Hoewel we nu bij patch 7.01 zijn, kunnen we niet voorbijgaan aan alle veranderingen die patch 6.11 met zich meebracht. Er waren agent-updates, zoals betere waarschuwingsvisuals die het makkelijker maken om te begrijpen wanneer Breach's ultimate je zal raken, of Viper's verminderde brandstofregeneratie per seconde.

Pearl kreeg een update, waarbij de B-site werd vernieuwd, omdat men vond dat het moeilijker was om hem als verdediger vast te houden dan de bedoeling was.

De Shorty bewees ontegenzeggelijk zijn betrouwbaarheid, maar door overbetrouwbaarheid en gemakkelijke toegankelijkheid werden zijn schade en reserve munitie afgezwakt. De prijs werd zelfs verdubbeld om spelers te laten nadenken voordat ze het zouden kopen.

Natuurlijk waren er ook een aantal bugfixes, zoals de Killjoy die niet terugviel naar stealth na het herstellen van de uitgeschakelde staat of de HUD die overlapte wanneer je van agent wisselde in de schietbaan.

Een nieuw gezicht

Het belangrijkste is natuurlijk de toevoeging van Deadlock, een nieuwe Sentinel. De Noorse agent gebruikt geavanceerde nanodraden om ervoor te zorgen dat je zelfs tegen de meest dodelijke aanvallen beschermd bent.

Haar speciale vaardigheden zijn onder andere de Sonic Sensor voor geluidsdetectie, Barrier Mesh die verhindert dat personages zich verplaatsen, GravNet-granaat die ervoor zorgt dat vijanden op hun hurken gaan zitten en langzaam bewegen en natuurlijk Annihilation, dat als het wordt afgevuurd een nanodraadpuls afgeeft en de eerste vijand waarmee het in contact komt, vangt.

Als je de vijand vangt, wordt hij in een cocon gewikkeld en langs een nanodradenpad geleid. Het is mogelijk om hiervan bevrijd te worden omdat de nanodraadcocon vernietigbaar is, maar als de vijand niet wordt bevrijd en het einde van het pad bereikt, sterft hij automatisch.

Veranderingen aan agenten

Er waren een paar opvallende veranderingen aan agenten, die gericht waren op bugs met hun vaardigheden. Chamber's Rendezvous kan nu bijvoorbeeld de teleport onderbreken, zolang je halverwege de animatie Suppressed krijgt. Als Reyna genas van Devour, was er eerder een framerate-verlaging, die nu is verholpen.

Cypher's Spycam kon voorheen op de draaiende deuren van Lotus worden geplaatst, maar dat is nu niet meer het geval. Daarnaast kwam het voor dat één druk op de knop ertoe leidde dat de barrièrebol van Sage meerdere keren ronddraaide.

Deze en andere agentwijzigingen zijn doorgevoerd.

Progressie

Er is veel te zien aan het progressiesysteem. De functie Dagelijkse beloningen is bijvoorbeeld geïntroduceerd om je betrokkenheid in de game te erkennen. Als je op een bepaalde dag wedstrijden speelt, zie je Checkpoints Track progressie, wat uiteindelijk XP en Kingdom credits oplevert, de nieuwe in-game valuta.

De introductie van de valuta betekent dat je een paar nieuwe opties hebt, zoals je agent-thema-uitrusting die je er nu mee kunt kopen. Een ander voorbeeld is het feit dat je ze kunt gebruiken om accessoires van eerdere gevechtspassen te kopen, zoals wapenbundels, sprays, titels en spelerskaarten.

Team Deathmatch

Een ander hoogtepunt van de nieuwe patch is de introductie van het speltype Team Deathmatch, compleet met drie nieuwe custom maps: Piazza, District en Kasbah. Voor elke gespeelde wedstrijd krijg je 1.000 XP.

Dit is een 5V5 speltype waarin je team het opneemt tegen een team tegenstanders in vier getimede levels zonder econ. Je krijgt elke 1,5 seconde een reactie en het eerste team dat 100 kills heeft, wint de wedstrijd.

De matches duren 9 minuten en 30 seconden, verdeeld over vier stages. Als de tijd verstrijkt voordat een team 100 kills haalt, wordt het team dat aan de leiding gaat tot winnaar uitgeroepen.

Je kunt je wapen kiezen aan het begin van elke wedstrijd of wanneer je in de spawnkamer bent. Als je vaardigheden uitgeput zijn, worden ze na verloop van tijd weer opgeladen. De oplaadtijd hangt echter af van de specifieke vaardigheid.

Als je doodgaat, respawn je in de spawnruimte van je team en krijg je een buff die je 15 seconden lang beschermt tegen abilities en schade. Daarna kun je schade oplopen in de spawnruimte, dus je moet snel zijn!

Inpakken

Dat was het voor de patchdekking van vandaag. Wat betekenen deze veranderingen voor jouw ranglijststrategieën en gameplaystijl? Ga je de Team Deathmatch modus spelen? Zoals altijd, veel plezier!